Wat zijn injectoren en verstuivers en hoe werken ze
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren.
Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten. Dit gebeurt met een grote hoeveelheid kracht, omdat de druk in de cilinder overtroffen moet worden. Tijdens de inlaatslag door de geopende inlaatklep wordt er lucht aangezogen, dit gebeurt in de cilinder van de motor. Hierna wordt de inlaatklep gesloten en vervolgens wordt de lucht heel hard samengeperst, hierdoor zal de temperatuur zeer snel stijgen. Zodra de zuiger bijna bovenaan is zal de injector een bepaalde hoeveelheid brandstof inspuiten die meteen zal ontbranden door de hoge temperatuur. Bij de meeste motoren wordt er vaak een kleine hoeveelheid brandstof vooraf ingespoten als voorbereiding op de daadwerkelijke inspuiting. Dit heeft tot gevolg dat de verbranding al gedeeltelijk op gang wordt gebracht waardoor de motor stiller loopt.
Dieselspecialist Jacobs & Gouw beschikt over een injectorentester
Door de aanschaf van onze injectorentester kunnen wij eerst testen of injectoren vervangen moeten worden of dat ze wellicht gerepareerd kunnen worden. Dit kan voor de klant aanzienlijk voordeel opleveren in de kosten, injectoren zijn namelijk dure onderdelen. Bedrijven die niet over een injectorentester beschikken zullen waarschijnlijk de injectoren gelijk vervangen waardoor de kosten snel oplopen. Door het testen van injectoren zullen dus geen onnodige kosten in rekening worden gebracht. We testen onder andere het verstuiverbeeld, de openingsdruk en de brandstof opbrengsten en- retourhoeveelheid.